خطر مرگ ناشی ازCOVID-19  ، افراد میانسال مبتلا به دیابت نوع 2 را بیشتر تهدید می کند

9 فوریه 2021- یک تجزیه و تحلیل از داده هایی در مقیاس بزرگ به رهبری دانشگاه اکستر و با حمایت مالی انجمن دیابت انگلستان، نشان داد که خطر مرگ ناشی ازCOVID-19 در افراد میانسال مبتلا به دیابت نوع 2 به طور نامتناسبی بالاتر است، این موضوع سوالاتی را درباره استراتژی های تعیین اولویت واکسیناسیون در سراسر اروپا ایجاد کرده است.

این مطالعه نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر مرگ و میر بیشتری بر اثر ابتلا به COVID-19، نسبت به افراد غیردیابتی همسن خودقرار دارند، اگرچه این تفاوت خطر بطور مطلق کم است، اما این افزایش خطر، می تواند تاثیر قابل توجهی بر افراد میانسال داشته باشد، زیرا این افراد به دلیل سنشان در معرض خطر بیشتری برای بیماری شدید و مرگ بر اثر COVID-19 قرار دارند و ابتلای آنها به دیابت این خطر را به میزان بیشتری افزایش می دهد. به عنوان مثال، خطر مرگ و میر ناشی ازCOVID-19 ، برای یک فرد 50 ساله ی مبتلا به دیابت نوع 2 مشابه با یک فرد 66 ساله بدون دیابت است. این تفاوت با افزایش سن کاهش می یابد، به طوری که خطر مرگ و میر ناشی ازCOVID-19 ، برای یک فرد 70 ساله ی مبتلا به دیابت مشابه با یک فرد بدون دیابت در 78 سالگی است.

در حالی که برخی از کشورها مانند انگلستان و آلمان در حال حاضر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را برای واکسیناسیون در اولویت قرار داده اند، اما این امر در سایر کشورهای قابل مقایسه شامل بسیاری از کشورهای اروپایی، به طور مداوم اعمال نمی شود.

دکتر McGovern، از دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: مهم است که بخاطر بسپاریم خطر مرگ افراد میانسال مبتلا به دیابت در اثرCOVID-19  از نظر خطر مطلق در مقایسه با افراد مسن بسیار کم است. از آنجائیکه افراد مسن در اولویت دریافت واکسن قرار دارند، افراد میانسال مبتلا به دیابت نیز باید در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند. به عبارت دیگر، واکسیناسیون باید در تمامی کشورها بر اساس میزان خطری که افراد را تهدید می کند، اولویت بندی شود.

او افزود: در تعیین استراتژی واکسیناسیون برای گروه های اولویت دار باید خطر نسبتا نامتناسب مرگ و میر ناشی از COVID-19 را در افراد میانسال مبتلا به دیابت نوع 2 که به دلیل سنشان نیز در معرض خطر بالاتری هستند، در نظر گرفت. ما توصیه می کنیم هر فرد دیابتی به محض دسترسی به واکسن برای دریافت آن اقدام کند.

در این تحقیق، همچنین محققان دانشگاه وارویک، موسسه آلن تورینگ و دانشگاه کالج لندن نیز شرکت داشتند. این تیم به داده های منتشر شده از سه مطالعه در انگلیس، از جمله ده ها میلیون نفر در جامعه و در بیمارستان های سراسر کشور، دسترسی یافتند. آنها تفاوتهای موجود در خطر مرگ ناشی ازCOVID-19  را از نظر سن و ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت- که عمدتا دیابت نوع 2 بود- بررسی کردند.

دکتر جان دنیس، از دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر، گفت: دیابت نوع 2 یکی از شایع ترین بیماریها است. این بدان معنا است که ارائه اطلاعات دقیق در مورد خطر ابتلا به COVID-19 برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار مهم است. مطالعه ی ما نشان می دهد که چگونه می توانیم از پیشرفته ترین علم تجزیه و تحلیل داده ها برای ارائه تحقیقات دقیق دیابت استفاده کنیم و نتایج این تحقیقات چگونه می تواند بحث پیچیده ی فعلی راجع به استراتژی واکسیناسیون COVID-19 در سراسر اروپا را در جهت صحیح هدایت کند.

بریجت ترنر، مدیر برنامه های سیاست گذاری و پیشرفت در انجمن دیابت انگلیس، گفت: ما می دانیم که افراد دیابتی در طول این بیماری همه گیر تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته اند و اکثر کسانی که به شدت بیمار شده اند، یا فوت کرده اند، سنین بالاتری داشتند. این تحقیق جدید، اطلاعات مهمی در مورد تاثیر دیابت نوع 2 در افزایش خطر کلی مرگ ناشی از ویروس کرونا در سنین مختلف، به ویژه خطر اضافه ای که این بیماری برای افراد میانسال ایجاد می کند، ارائه داد.

او افزود: انگلیس در اولویت بندی افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن، که شامل همه بزرگسالان مبتلا به دیابت است، پیشرفت خوبی داشته است، اما ما برای شناسایی و محافظت از افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، باید به تحقیقات خود ادامه دهیم. ما در انجمن دیابت انگلیس معتقدیم که می توانیم این کار را با استفاده از ابزارهایNHS ، برای ارزیابی خطر فردیCOVID-19 ، آن طور که وعده داده شده بود انجام دهیم، که البته تاکنون محقق نشده است.

ترنر، افزود: مهمترین كاری كه هم اکنون و قبل از دریافت واکسن هر فرد دیابتی می تواند برای كاهش این خطر انجام دهد، ادامه ی حفظ فاصله اجتماعی، شستن دستها و پوشیدن ماسك و در صورت امکان ماندن در خانه است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-higher-excess-covid-death-middle-aged.html